۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

رهنورد: مادرانی هاجر وار به دنبال فرزندانشان می گردند

رهنورد: مادرانی هاجر وار به دنبال فرزندانشان می گردند: "
روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه سال جاری با حضور جمع کثیری از اصناف مختلف زنان و فعالان این حوزه ،جشن میلاد و گرامیداشت روز زن با حضور و سخنرانی دکتر زهرا رهنورد برگزار شد .
به گزارش سایت زنان مسلمان نو اندیش ایران، در این نشست نمایندگان احزاب و گروه های مختلف زنان ،سخنانی را پیرامون ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا (س) و ضرورت الگو گیری جامعه امروز از این شخصیت بزرگ مطرح کردند . آنگاه دکتر زهرا رهنورد سخنان خود را به شرح زیر ایراد کرد .
تولد حضرت زهرا (س)و روز زن را تبریک عرض می کنم . درواقع اگرچه ما امروزبه مناسبت تولد حضرت زهرا(س)اینجا جمع شده و خوشحالیم که به یاد ایشان شادمانی می کنیم اما غم های خودمان را و درواقع فستیوالی از غم و اندوه خود را در اینجا به ظهور می رسانیم . اگرچه تولد حضرت زهرا (س) است اما به تمام الگوهای بزرگ بشری، به تمام زنان برجسته جهان با هر آرمان وهر علاقه ای که دارند، احترام می گذاریم و نمی توانیم در باورهای خودمان الگویی همانند حضرت زهرا (س) را بر تارک برج آرمان ها و آرزوهایمان ننشانیم .
ما به حضرت زهرا (س) ارج می نهیم اما می دانیم که نگاه های متفاوتی نسبت به ایشان وجود دارد و با چند رویکرد مختلف به این بانوی بزرگ نگاه می کنند . یک رویکرد این است که این بانو، مثالی و دست نیافتنی است و چون مثالی و دست نیافتنی است پس ما باید به دنبال الگوی های دیگری برای خود باشیم .اما یک نظر دیگر و درواقع یک نگاه سنتی ، مدل و الگویی از طبقه بندی ارائه می دهد . در این مدل ، چهارچوب زندگی یک زن در دوره ای که با عصردیجیتال ماهواره ، اینترنت وکشف کرات به سر می بریم ارائه می شود که اگر چنین است با حضرت زهرایی که ۱۴۰۰ سال پیش زندگی می کرده ،چه کار می توانیم داشته باشیم ،که درواقع این نظر متفاوتی است که ارائه می شود . این نظر در واقع حضرت زهرا (س) را برای ۱۴۰۰ سال پیش خوب می داند و به دنبال الگو پذیری از حضرت زهرا نیست . اما نظر دیگری که درواقع در چهارچوب یک اتفاق بزرگتری در حال رخ دادن است ، آن چیزی است که یکی از فعالان امور زنان به آن اشاره کردند و آن این است که ما انقلاب بزرگی کردیم ولی به تدریج انحرافاتی در آن ایجاد شد از جمله در مورد فقدان آزادی و دموکراسی و نیز تبعیض شدید نسبت به زنان و سرکوبهایی که در یک ساله ی اخیر شاهدش بوده ایم و راه حل را تنها در نو اندیشی دینی و یک نگرش معاصر به دین اسلام و شخصیت حضرت زهرا می بینیم و در کنار آن قواعد مرتبط به دموکراسی و آزادیی.
بسیاری از کارهایی که در چهارچوب انقلاب اسلامی یا با نام انقلاب اسلامی انجام می شود و می دانیم که انقلاب نیست بلکه انحراف اسلامی است . سرکوب ها، دستگیری ها شکنجه ها، زندان بزرگ کردن کل کشور و زندان های کوچکتر که شامل رنج ها و دردها است. شاهد مادرانی هستیم که هاجروار خودشان را به درو دیوار می زنند تا فرزندانشان را ببینند . مادرانی که فستیوال عروسی فرزندانشان را بر سر گور فرزندانشان گرفتند . مادرانی که در زندان هستند و بچه هایشان در آرزوی دست نوازش آنها به سر می برند. مادرانی که در زندان هستند و بچه های کوچکشان معلوم نیست زیر دست چه کسانی بزرگ می شوند . همه اینها یا علی گویان یا زهرا گویان انجام می گیرد ، با یک چنین شرایطی که جوانان ما حتی به نماز و روزه خودشان بد بین هستند که این کار چه قدر می تواند درست باشد. در یک چنین شرایطی راه سلامتی رهیافت درست اسلامی ،یک نو اندیشی است . بار دیگر اسلام را بخوانیم و زبان و بیان آزادی خواهانه و زبان و بیان نوآورانه آن را درک بکنیم . اسلام دینی برای ابد است و وقتی می گوییم ابد نمی تواند در گذشته زندگی کند درواقع نمی تواند زمان پذیر باشد . اگر چنین است ، چطور می شود ابدی اش کرد ؟ما فکر می کنیم با یک نگاه نو اندیش که درآن ” لا اکراه فی الدین ” وجود دارد ،نگاهی که آنقدر مساوات در آن وجود دارد که می گوید زنان و مردان مومن نسبت به هم ولایت دارند . آنقدر آزادی طلبانه است که در هر نقطه ای ازوجود زن که مطرح می شود مرد را کنارش می بیند ، می توان اسلام را ابدی کرد .
من فقط یک قران پژوه کوچک هستم و بر اساس احادیث صحبت نمی کنم که امیدارم سوء تفاهم نشود. از این زاویه ای که نو اندیشانه ، نگاه می کنید حضرت زهرا(س)نماد دین اسلام است . حضرت زهرا همانند علی (ع) و پیامبر (س)است . پس ما با یک نگاه نو اندیشانه حضرت زهرا (ص)در شرایط فعلی می پذریم و وقتی که به زندگی ایشان نگاه می کنیم ، می بینیم که هرگوشه زندگی اجتماعی و سیاسی او از سه سالگی تا ۱۸ سالگی ، به غیر از جنبه های هستی شناسانه که در شکم مادر بوده ، پرمعنا بوده است . همیشه به او توسل می جوییم و نام اورا فراموش نمی کنیم . اما ما می خواهیم از سن ۳ تا ۱۸ سالگی ، یعنی ۱۵سالی که ایشان به خاک و خون افتادند و در کنار تمام ارمان های اسلام و پیامبر حضورو ظهور داشتند بپردازیم . یکی از ابعاد وجودحضرت زهرا (س)اندیشمندی، آزاد اندیشی و عدالت طلب، بود که شاگرد تربیت می کرد، یک دموکرات بود که بیعت می گرفت برای حضرت علی ، آزادی خواهی بود که سازماندهی اجتماعی سیاسی انصار و مهاجرین را به عهده داشت.
سیمایی که از زهرا می بینیم آینه ای است که دین اسلام رادر آن می بینیم . ما نمی توانیم در آینه زنگار گرفته چیزی راببینیم . اما در یک آینه شفاف که خرافات و زنگار گرفته گی از آن پاک شده و پرده های زمان از آن کنار زده شده باشد فقط با یک نو اندیشی می توانیم آن را بخوانیم و حضرت زهرا را در آن دوبار ه باز خوانی کنیم . در این باز سازی است که زهرا (س)می تواند برای مدرن ترین و پست مدرن ترین زن های جهان الگو باشد که البته من شخصا به الگو های متنوع معتقدم . می توان از هر گوشه جهان ،با هر آرمان ، نسل و در هر دوره فکری و اندیشه ای الگویی را پیدا کرد . اگر با این نگاه نو اندیشانه به حضرت زهرا فکر کنیم می توانیم با افتخار بگوییم که ما مدرن ترین و آزاده ترین انسان جهان هستیم . طرفدار حقوق بشر، روزنامه نگار ، زنان فعال ، آزادی خواه ، پیرو جنبش سبز ودر عین حال پیرو حضرت زهرا هستیم.
در پایان مراسم هدایایی معنوی همراه با لوح تقدیر و کارت تبریک (یا هو، یا بانو) اثر دکتر زهرا رهنورد که به این جمع پرشکوه تقدیم شده بود به خانواده های شهدا و زندانیان اهدا شد.
گروه های شرکت کننده در این نشست عبارتند از:
•ائتلاف اسلامی زنان
•جامعه زینب
•کمیسیون زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی
•جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران
•مادران صلح
•مجمع زنان اصلاح طلب
•جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان
•خانواده های زندانیان سیاسی اخیر
•خانواده شهدای وقایع اخیر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر