۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

حکومت کنونی نه بر پایه جمهوریت است نه بر پایه دیانت

حکومت کنونی نه بر پایه جمهوریت است نه بر پایه دیانت: "
حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی از شرکت خود در راهپیمایی روز قدس امسال خبر داد و گفت: در مورد تشکیل هسته های اولیه و برنامه ریزی برای این روز درحال مشاوره با دوستان هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان این که “مردم باید برای حکومت دینی یا غیردینی تصمیم بگیرند و می توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعیین کنند، گفت: این حکومتی که امروزه مشاهده می کنیم نه بر پایه جمهوریت است نه بر پایه دیانت این حکومت آن حکومتی نیست که رهبران به مردم وعده داده بودند. باید جمهوریت نیرومندتر باشد. سایر حکومت ها را نفی نمی کنم مردم هرچه را بخواهند خواهم پذیرفت.
به گزارش وبسایت مهدی خزعلی، کروبی که در یک ارتباط اینترنتی به سوالات گروه های مختلفی از مردم پاسخ می گفت درباره شرکت در راهپیمایی روز قدس گفت: در خصوص راهپیمایی روز قدس باید بگویم این راهپیمایی هر ساله برگزار می شود و ما هم در آن حضور خواهیم داشت و در مورد تشکیل هسته های اولیه و برنامه ریزی برای این روز درحال مشاوره با دوستان هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
اکنون جریانی در راس امور است که به خواست مردم توجه نمی کند

دبیر کل حزب اعتماد ملی افزود: متاسفانه اکنون جریانی در راس امور است که ابزار در دست اوست و به خواست مردم توجه نمی کند. ما باید سعی کنیم تا قانون اساسی را پیاده کنیم و بر طبق همین قانون من اطمینان می دهم خواست اکثریت مردم با گرایش های مختلف را به اجرا بگذاریم. هر قانون و کتابی که از مغز بشر تراوش پیدا کرده باشد طبیعی است که نقص و عیب هم داشته باشد و در یک محیط آزاد که مطبوعات آزاد و مستقل هم باشند می توان آن را بازنگری کرد اما باید توجه داشت که مهمترین قسمت های قانون اساسی یعنی احترام به حق مردم و پذیرش خواست مردم توسط حاکمیت نقض می شود و در نظر گرفته نمی شود. باید برای اجرای آن تلاش کنیم. باید تفکرات مختلف در عرصه سیاست باشند و اجازه بدهیم که خود را ارائه کنند حتی همین تفکر تمامیت خواه که خواست مردم را در نظر نمی گیرد هم باشد اما نمی تواند سردمدار و تعیین کننده باشد.
اگر مجلس جدی و قوه قضائیه سالم داشتیم، بچه هایمان از بی عدالتی در زندان اعتصاب غذا نمی کردند

کروبی تاکید کرد: مردم سی سال پیش به نظامی رای دادند که در آن حق حاکمیت با مردم بود ما اعتقاد داریم این نظامی که مردم انتخاب کرده بودند اکنون وجود ندارد. ما در اول راه هستیم ابتدا باید تلاش کنیم قانون اساسی را اجرا کنیم تا به وسیله آن به دیگر خواسته هایمان برسیم با احترام به نمایندگان مجلس می گویم مطمئن باشید اگر مجلس جدی داشتیم، قوه قضاییه سالم داشتیم حتما وضع ما این نبود که قوه مجریه ادعا کند من قانون را اجرا نمی کنم و بچه هایمان از بی عدالتی در زندان ها بنالند و اعتصاب غذا کنند و شکنجه بشوند.
وی ادامه داد: شما مطمئن باشید یک روزی در یک حکومت آزاد که قوانین آن اجرا می شود و طبیعی است که مطبوعات در آن کار می کنند، بحث های دیگری هم می شود. اما امروز ما معتقدیم این قانون اساسی اجرا نمی شود به نظرم با پرداختن به اینکه “همین قانون اساسی ناقص است، یا آیا توان پاسخگوی به مردم را دارد؟” نیروی خود را بی هدف هدر خواهیم داد. با اجرای همین قانون خواسته بسیاری از مخالفان نیز برآورده خواهد شد مثلا تصور کنید که انتخابات آزاد داشته باشیم مطبوعات آزاد داشته باشیم مجلس مستقل داشته باشیم طبیعی است که وضع مردم بهتر خواهد شد.
شورای نگهبان در قانون اساسی مرجع نظارتی است و درعمل مرجع حاکم

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین تصریح کرد: مشکل ما این است که چارچوب قانون اجرا نمی شود. مثلا همین شورای نگهبان در قانون اساسی یک مرجع نظارتی است اما در عمل می بینید که یک مرجع حاکم هست. یعنی بر قوه مجریه هم حاکم است. من می گویم که این شورا باشد اما در نقش نظارتی اش. با فشار افکار عمومی می توان حاکمیت را مجبور به قانون مندی کرد. فشار، نه درگیری. این تجمعات و آگاه سازی ها نتیجه می دهد. بالاخره خواه و ناخواه باید کشور را اداره کنند و برای همیشه که نمی شود با پول نفت زندگی کرد.
وی افزود: کارهای زیر ساختی و توسعه لازم است جهان به سرعت درحال پیش رفت است. اگر هم پای دنیا حرکت نکنند مردم همراهیشان نمی کنند، مگر اینکه به خواسته شان عمل کنند. اینگونه مجبور به پیروی از مردم می شوند. نخواهیم که خیلی زود پیروز شویم چون پیروزی زودرس را زود از دست می دهیم و فراموش می کنیم.
در روز قدس به حکومت اجازه سوء استفاده ندهید

کروبی در آخر گفت: یک سفارشی دارم و تاکید می کنم روز قدس در پیش است و ما هم در راهپیمایی شرکت می کنیم، مساله حقی است که از یک ملتی تضعیف شده است. خواهش می کنم که مواظب باشید شعاری ندهید که حکومت از آن سوء استفاده کند. دوما ممکن است که از طرف خودشان بین شما نفوذی بفرستند تا فضا را تهییج کنند. خواهش می کنم که سایرین را دعوت به آرامش کنید. حرمت روزه را نگه دارید. خواهش میکنم، عده ای قلیلی که با عذر شرعی که دارند و روزه نیستند حرمت نگاه دارند تا حکومت از آن سوژه نسازد. عکس پاره امام را نشان می دهند دستانش پیداست اما سر و کله اش پیدا نسیت. همه شما را به خدا می سپارم. موفق باشید.

"

۲ نظر: