۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

نامه‌‌ سرگشاده‌ هنرمندان و روشنفکران ایرانی به دبیر کل سازمان ملل برای آزادی جعفر پناهی

نامه‌‌ سرگشاده‌ هنرمندان و روشنفکران ایرانی به دبیر کل سازمان ملل برای آزادی جعفر پناهی:

گروهی از هنرمندان، روشنفکران و دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج از کشور، با ارسال نامه ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تلاش وی برای آزادی جعفر پناهی، سینماگرِ ایرانیِ دربند شدند.
گروهی از هنرمندان، روشنفکران و دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج از کشور، با ارسال نامه ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تلاش وی برای آزادی جعفر پناهی، سینماگرِ ایرانیِ دربند شدند.

بنا به گزارش منابع خبری جرس، نویسندگان نامه به دبیر کل سازمان ملل، در آغاز ضمن معرفیِ جعفر پناهی و شرح فعالیت ها و افتخارات جهانیِ این سینماگر زندانی، نحوه بازداشت وی را نیز تشریح نمودند.


نویسندگان و هنرمندان ایرانیِ نگارندۀ نامه، همچنین به اتهام وارده به پناهی و دلیل واقعی بازداشت وی اشاره کرده و خاطرنشان نمودند: 'گفته شده است دستگیری وی به خاطرتصمیم اوبرای ساختن فیلمی دررابطه با جنبش سبزدرایران است؛ اما دلیل اصلی زندانی شدن وی پشتیبانی آشکار و پرشور وی ازحق خواهی و آزادیخواهی مردم ایران در فستیوالهای بین المللی می باشد. این هنرمند دلیر از هر فرصتی برای رساندن پیام مردم ایران به جهانیان بهره برده است. '

این نامه سرگشاده در ادامه به این نکته اشاره می کند که 'دستگیری پناهی واکنشهای گسترده داخلی وبین المللی را برانگیخته وچهره های سرشناسی چون فردریک میتران وزیر فرهنگ فرانسه، کن لوچ کارگردان مشهوربریتانیایی، عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، به همراه وزرای خارجه آلمان وفرانسه وبرخی دیگر از شخصیت های جهانی، وبیش ازپنجاه تن ازسینماگران ومنتقدان جهان به بازداشت بی دلیل پناهی اعتراض کرده وخواهان آزادی وی شده اند.'

هنرمندان و کنشگران ایرانی، خطاب به دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کردند 'مردم جهان شاهد مقاومت گسترده ایرانیان در برابر تقلب بزرگ دولت در انتخابات سال گذشته و تظاهرات و راهپیمائیهای عظیم و مسالمت آمیز آنان بوده ودیده اند که این حرکت دادخواهی مدنی، که به نام جنبش سبز شکل گرفت، چگونه باخشونتِ نظامیان وشبه نظامیان دستگاه حاکم به خون کشیده شد و هزاران تن از تظاهرکنندگان به جرم ایستادگی در برابر ابقای نیرنگ آمیز محموداحمدی نژاد در مقام ریاست جمهوری، زندانی و گرفتار آزارها و شکنجه های جسمی و روانی و تجاوز جنسی از سوی مأموران حکومتی شدند.


آنها همچنین یادآور شدند برخی دستگیرشدگانِ حوداث سال گذشته، با اتهامات ساختگی و بدون داشتن حق دفاع و وکیل، به اعدام محکوم شده اند و امروز ایران پس از چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان اعلام شده است.

آنها در انتها خطاب به بان کی مون متذکر شدند 'ما هنرمندان، روشنفکران ودانشگاهیان ایرانیِ امضاکننده این نامه، باجلب توجه جنابعالی به ستمی که بر مردم ایران، به ویژه زندانیان سیاسی میرود، بادریافت خبرهای بسیارنگران کننده درباره سلامت جسمی و روحی جعفر پناهی،از شما درخواست می کنیم که با اعلام نگرانی جامعه جهانی نسبت به اوضاع ناهنجار سیاسی و قضایی در ایران، ازمقامات جمهوری اسلامی بخواهید که پناهی را هر چه زودتر آزاد کنند.'

چندی پیش نیز گروه زیادی از سینماگران ،هنرمندان و نویسندگانِ اروپا و امریکا، ضمن اعتراض به بازداشت جعفر پناهی، خواهان آزادی وی شدند.

جعفر پناهی، کارگردان مطرحِ ایران، در اولین ساعات بامداد سه شنبه ۱۱ اسفندماه گذشته، با یورش شبانه ماموران به منزلش، به همراه اعضای خانواده و مهمانانش دستگیر شد که در میان بازداشت شدگان محمد رسول اُف و ابراهیم غفاری (دو سینماگر فعال کشور) نیز حضور داشتند. پس از چند هفته عده ای از بازداشت شدگان آزاد شدند؛ اما پناهی کماکان در بازداشت به سر می برد که اتهام وی 'در دست تهیه داشتن فیلمی پیرامون حوادث بعد از انتخابات و ماجرای بازداشتگاه مخوف کهریزک' اعلام شده بود.
"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر