Faez Ehya فائز احیا
نخستین فروند از هواپیماهای خریداریشده ایران وارد کشور شد تا سرآغاز نوسازی ناوگان فرسوده و از رده خارج هواپیماهای ایرانی باشد، به همین خاطر نگاه از نزدیکتری به خصوصیات فنی ایرباس ۳۲۱ میاندازیم.
سری ایرباس ۳۲۰ پر تقاضاترین هواپیمای ایرباس در جهان است و ایرباس تاکنون برای این مدل حدود ۱۳ هزار تقاضا از شرکتهای مختلف دریافت کرده است.
ایرباس ۳۲۱ بزرگترین عضو خانواده ایرباس ۳۲۰ است. مدل ۳۲۱ به دلیل بدنه کشیده و تعداد زیاد صندلی بااینکه ازنظر دستهبندی در میان هواپیماهای تک راهرو (باریکپیکر) قرار میگیرد اما به دلیل گنجایش ۱۹۰ نفری (در دو کلاس پروازی) ظرفیتی نزدیک به هواپیماهای کوچک پهنپیکر دارد. همین عامل در کنار برد عملیاتی هفت هزار کیلومتری، این هواپیما را ازنظر توان عملیاتی قدرتمندترین عضو خانواده هواپیمای ایرباس ۳۲۰ کرده است. این هواپیما هم میتواند مسیرهای پرمسافر داخلی را پوشش دهد و هم از پس پروازهای زیر ۲۰۰ مسافر تا کشورهای اروپای غربی بر خواهد آمد. البته شرکت ایرانایر اعلام کرده در شروع از این هواپیما برای مسیرهای داخلی ایران استفاده خواهد کرد.
ایران در قراردادش با ایرباس سفارش ۴۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ را داده که ۲۲ فروند از نوع «سیای او» و ۲۴ فروند از نوع پیشرفتهتر «نئو» هستند. اولین مدل تحویلی به ایرانایر هم در دسته «سیای او» قرار میگیرد که نسبت به مدل نئو قدیمیتر است.
خانواده ایرباس ۳۲۰ شامل چهار مدل ۳۱۸، ۳۱۹، ۳۲۰ و ۳۲۱ است. ایرباس ۳۱۸ تعداد ۱۰۷، ایرباس ۳۱۹ تعداد ۱۲۴ نفر، ایرباس ۳۲۰ تعداد ۱۵۰ و ایرباس ۳۲۱ تعداد ۱۹۰ نفر در دو کلاس پروازی ظرفیت دارند. برد عملیاتی هر سه این هواپیماها تا هفت هزار کیلومتر است و با این برد میتوانند مسیرهای کم مسافر در اروپا و مسیرهای داخلی ایران را پوشش دهند. از این نظر این سری هواپیما قابلیت انعطاف زیادی به ایرانایر میدهد چراکه میتواند بخش زیادی از نیاز داخلی، پروازهای کشورهای اطراف ایران و پروازهای کم مسافر اروپایی را با این مدل پوشش دهد. طول این هواپیماها هم در مدل ۳۱۸ حدود ۳۱ متر در مدل ۳۱۹ حدود ۳۳ متر در مدل ۳۲۰ حدود ۳۷ متر و در مدل ۳۲۱ حدود ۴۴ متر است.
حداکثر سرعت ایرباس ۳۲۱ که تحویل ایرانایر دادهشده است ۸۷۰ کیلومتر در ساعت است.
در هواپیماهای مسافربری اصلیترین و کلیدیترین بخش، موتور هواپیما است و یکی از مواردی که فروش هواپیما را به ایران مشروط به اجازه دولت آمریکا کرده است همین موتور است. تمامی سازندگان غربی موتور هواپیما یا آمریکایی هستند یا قطعات اصلی آنها از شرکتهای آمریکایی تأمین میشود. گذشته از این موضوع در هواپیمای خانواده ایرباس ۳۲۰ ده درصد از قیمت هواپیما را موتور آن شامل میشود.
موتورهای گوناگونی در خانواده ایرباس ۳۲۰ استفاده میشوند از موتورهای ساخت «پرتاند ویتنی» آمریکا تا رولزرویس بریتانیا، اما موتور ایرباس ۳۲۱ ایرانایر ساخت شرکت سی افام است. این موتور که سی افام ۵۶ نام دارد یکی از موفقترین موتورهای تووربو فن جهان است.
موتورهای استفادهشده در ایرباس ۳۲۱ متنوع هستند؛ اما پرکاربردترین موتورها در سری «سیای او» از نوع سی افام ۵۶ است. این موتور را میتوان یک موتور آمریکایی فرانسوی دانست چراکه شرکت سی افام یک شرکت مشترک بین شرکت جنرال الکتریک آمریکا و شرکت سفران فرانسه است.
موتور سی افام ۵۶ از مشهورترین و قابلاعتمادترین موتورهای هواپیما در جهان و از سال ۱۹۷۴ در حال تولید است و تاکنون بیش از ۵ بار بهروز شده و توسعهیافته است.
موتور دیگری که در خانواده ۳۲۰ و در سری جدید نئو استفاده میشود مدل پی دبلیو ۱۰۰ جی است. این موتور ساخت شرکت آمریکایی پرتاند ویتنی رقیب سرسخت شرکت سی افام است. البته در سری جدید خانواده ۳۲۰ معروف به نئو تمامی موتورها از نوع پی دبلیو ۱۰۰ جی شرکت پرتاند ویتنی نخواهند بود و شرکت سی افام هم مدل leap را ارائه داده است.
موتورهای استفادهشده در سری «نئو» بیست درصد قدرت بیشتر و ۱۵ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای سری «سیای او» دارند.
البته مشخص نیست از میان ۲۴ فروند ایرباس خانواده ۳۲۰ نئو سفارش دادهشده توسط ایرانایر از کدام موتور استفاده خواهد شد.
ایرباس ۳۲۱ «سیای او» ایرانایر بااینکه اولین و بروزترین هواپیمای خطوط هوایی ایران تا پیش از تحویل مدلهای دیگر ایرباس و بوئینگ است اما در میان مدلهای سفارش دادهشده به ایرباس نسبت به مدلهای پیشرفته ۳۵۰، ۳۳۰ نئو و ۳۲۰ نئو قدیمیتر و دارای مصرف سوخت و هزینه عملیاتی بیشتری است، البته بااینوجود تحویل ایرباس ۳۲۱ «سیای او» به ایرانایر میتواند نقطه آغازی در تحول ناوگان هواپیمای ملی ایران (هما) باشد.
با امید سفرهای ایمن و ارزان با هما که همیشه یادآور غرور ملی ایرانی بوده و خواهد بود.
نوشته نگاه از نزدیک به مشخصات فنی ایرباس A321 هما و شکست تحریمها اولین بار در فـــائـــز پدیدار شد.
from WordPress http://ift.tt/2js1Ad8
via IFTTT
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر