۱۳۹۵ دی ۱۹, یکشنبه

کاربردهای سنجش از راه دور در اکتشفات معدن، سنجنده‌های مورداستفاده در اکتشاف معادن

Faez Ehya فائز احیا

سنجنده‌های مورد استفاده در اکتشاف معادن و دلایل استفاده از آن‌ها faezehya.comسنجنده‌های مورد استفاده در اکتشاف معادن و دلایل استفاده از آن‌ها:

سامانه‌های ماهواره‌ای اصلی که امروزه توسط زمین شناسان و مهندسین اکتشاف معدن مورداستفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از نقشه‌بردار موضوعی لندست توسط ناسا دارای اسکنرهای چند طیفی(MSS) و سنجنده‌های ((TM و (ETM) ماهواره‌های SPOT فرانسه،IRS هندوستان Fuyo-1 ژاپن ASTER و ماهواره‌های لندست از زمان اولین نصب MSS در لندست (جولای ۱۹۷۲) در صنعت اکتشاف مواد معدنی استفاده می‌شود.

نقشه‌بردار موضوعی بر روی لندست ۴ و ۵ نصب‌شده که باندهایی در محدوده قابل دید، فروسرخ و کوتاه برای ثبت اکسید آهن و کانی‌های حاوی هیدروکسید (که در زون‌های التراسیون کانسارها دیده می‌شود) دارد و همچنین دارای تفکیک مکانی خوبی است. لندست دارای نقشه‌بردار موضوعی پیشرفته ETM)) است.

سنجنده لندست عملکردی همچون سنجنده MSS) Multi scan system) دارد؛ یعنی به‌صورت مولتی اسپکترال بازتاب طیفی انرژی الکترومغناطیسی تابیده به سطح زمین را از طیف مریی تا ناحیه فروسرخ را برداشت می‌کند.

یک صحنه اطلاعاتی ETM دارای ابعادی در حدود ۱۸۵*۱۸۵ کیلومتر یعنی وسعت ۳۵۰۰۰ کیلومترمربع را پوشش می‌دهد. سنجنده ETM علاوه بر باندهای طیفی موجود در TM دارای یک باند پان کروماتیک ۱۵ متری است. با استفاده از باند پانکرو ماتیک می‌توان کیفیت تصاویر را بهبود بخشید و همچنین استفاده هم‌زمان آن‌ها در مواردی برای ثبت اکسید آهن مفید گزارش‌شده است.

دولت هندوستان یک سری ماهواره‌ای منابع طبیعی را از سال ۱۹۸۸ به فضا پرتاب کرد.ERS-EC در سال ۱۹۵۵ به فضا پرتاب شد که دارای سنجنده پان کروماتیک با تفکیک مکانی ۸\۵ متر و عرض برداشت ۷۰ کیلومتر است و در ضمن یک سنجنده چند طیفی II LISS- با ۴ باند VNIR مریی و قدرت تفکیک مکانی ۵’۲۳ متری و یک باند SWIR، ۷۰ متری و یک سنجنده دیگر به نام WIFS با تفکیک مکانی ۳’۱۸۸ متری است.

با استفاده از سنجنده‌های ابر طیفی می‌توان طیف کانی‌ها را از تصویر استخراج و با استفاده از روش‌های پردازش تصویر، محدودهٔ کانی‌های دگرسانی را مشخص کرد. سنجنده هایپریون که بر روی ماهواره EO-1 و در گستره طیفی ۲/۴ تا ۰/۴ میکرومتر نصب‌شده است؛ و در ۲۴۲ باند طیفی تصویربرداری می‌کند. با توجه به اینکه در این سنجنده برخی از باندها نسبت نویز به سیگنال بالایی دارند و کالیبره نشده‌اند تنها ۱۹۸ باند آن قابل‌استفاده است. سامانه تصویربرداری فوق نوری با پهنای ۷٫۵ کیلومتر و پیکسل‌هایی با ابعاد ۳۰*۳۰ متری را برای تمامی باندها برداشت می‌کند. سنجنده ASTER که ۱۴ باند باقدرت جدایش طیفی بالاتری نسبت به داده‌های ماهواره‌ای TM دارد. دسترسی به اطلاعات طیف الکترومغناطیس به نحو چشمگیری افزایش‌یافته است. قدرت تفکیک بهتر و تنوع باندهای سنجنده ASTER، امکان بررسی در محدوده مادون‌قرمز نزدیک (VNIR) فروسرخ طول‌موج کوتاه SWIR) و مادون‌قرمز حرارتی (TIR) امکان بررسی دقیق‌تر رفتار طیفی کانی‌های شاخص زون‌های دگرسان شده را میسر ساخته است.

پایان

منبع : GISr

نوشته کاربردهای سنجش از راه دور در اکتشفات معدن، سنجنده‌های مورداستفاده در اکتشاف معادن اولین بار در فـــائـــز پدیدار شد.



from WordPress http://ift.tt/2i3sIlu
via IFTTT

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر